
Přehled Starship
Kosmická loď Starship a raketa Super Heavy od SpaceX – společně nazývané Starship – představují plně znovupoužitelný dopravní systém navržený pro přepravu posádky i nákladu na oběžnou dráhu Země, Měsíc, Mars a dále. Starship je nejvýkonnější nosná raketa, jaká kdy byla vyvinuta, schopná unést až 150 metrických tun při plném znovupoužití a 250 metrických tun v jednorázovém režimu
Autor: SpaceX

Specifikace celé sestavy
Blok 1
Výška:
Průměr:
Nákladový prostor:
121.3 m
9 m
-
Blok 2
124.4 m
9 m
100+ t
Blok 3
150 m
9 m
200+ t

Starship
Starship je plně znovupoužitelná kosmická loď a druhý stupeň systému Starship. Tato loď bude k dispozici v několika různých konfiguracích, nabízet integrovanou sekci pro náklad a bude schopna přepravy posádky i nákladu na oběžnou dráhu Země, Měsíc, Mars a dále. Starship také bude umožňovat dopravu mezi kontinenty, což umožňí cestování kamkoliv na světě za hodinu nebo méně.
Starship může sloužit k přepravě až 100 lidí nebo jako nákladní loď, k čemuž by byla vybavena velkými dveřmi pro vypuštění nákladu na oběžné dráze.
Počítá se s možnosti dotankování nádrží na oběžné dráze Země, díky čemuž bude Starship schopna letu na velké vzdálenosti, například k Marsu. Proto se uvažuje také o variantě Tanker schopné dopravit na oběžnou dráhu pro tyto dálkové lety zásoby paliva.
Stejně jako Super Heavy, Starship nebude přistávat pomocí přistávací nohou na zemi ale bude ji zachytávat systém Mechazilla. Přistávací nohy bude mít pouze měsíční Starship HLS a Starship určená pro lety na Mars, to však jen do doby, než se na Měsíci a Marsu vybuduje místní infrastruktura.
Lunární Starship, upravená a zjednodušená verze lodi určená pro dopravu osob a nákladu na povrch Měsíce, byla představena v rámci programu NASA na vývoj lunárního modulu pro program Artemis.
Konfigurace Starship
Nákladní Starship

Autor: Futurism
Nákladní verze Starship bude sloužit především k přepravě těžkých nákladů na oběžnou dráhu, Měsíc a Mars. Mezi hlavní využití patří doprava satelitů, kdy SpaceX plánuje vynášet velké družice nebo celé konstelace najednou, například nové generace Starlinku. Dalším klíčovým využitím bude dodávka nákladu na Měsíc v rámci programu Artemis, kde NASA počítá s lunární verzí Starship pro dopravu zásob a techniky pro budoucí lunární základny.
Nákladní Starship bude hrát zásadní roli i v cestě na Mars, kde bude dopravovat zásoby, skleníky, stavební materiály a technologii potřebnou pro kolonizaci Rudé planety. Může být využita také pro vojenské a vědecké mise, například pro rychlé globální přesuny materiálu, vypouštění špionážních satelitů nebo experimenty na oběžné dráze. Další možnou funkcí je servisní činnost a odklízení kosmického odpadu, kde by mohla opravovat nefunkční satelity nebo je bezpečně odstraňovat z oběžné dráhy.
Pilotovaná Starship
Pilotovaná verze Starship bude určena pro přepravu lidí na oběžnou dráhu, k Měsíci a v budoucnu i na Mars. Je navržena tak, aby mohla sloužit jako vesmírná loď pro astronauty NASA v programu Artemis, kde má dopravovat posádku na povrch Měsíce.
Dalším klíčovým využitím bude turistika ve vesmíru – SpaceX plánuje soukromé mise kolem Měsíce a potenciálně i na orbitální stanice. Pilotovaná Starship nabídne velký obytný prostor, který umožní dlouhodobé mise, a bude schopná přepravit desítky osob najednou, což by mohlo snížit náklady na cestování do vesmíru.
Dlouhodobým cílem je využít tuto verzi pro meziplanetární lety, především k Marsu. Starship bude dopravovat první lidské posádky a zásoby, čímž se stane klíčovým prvkem budoucí kolonizace. Díky své znovupoužitelnosti a kapacitě pro velké množství cestujících by mohla zásadně změnit způsob, jakým lidé cestují mimo Zemi, a otevřít cestu k trvalé přítomnosti lidstva ve vesmíru.

Autor: rmille41
Tanker

Tanker verze Starship bude sloužit jako orbitální palivová loď určená k doplňování paliva jiným Starship lodím ve vesmíru. Její hlavní úlohou bude zásobovat lodě určené pro mise k Měsíci, Marsu nebo dál do sluneční soustavy, čímž umožní větší užitečné zatížení a delší mise bez potřeby startovat s plnými nádržemi.
Proces tankování bude probíhat na nízké oběžné dráze Země, kde se Tanker připojí ke Starship určené pro meziplanetární let a přečerpá do ní metan a kapalný kyslík potřebný pro další cestu. Tento systém výrazně zvýší efektivitu mise, protože umožní startovat s lehčím Starshipem a doplnit palivo až ve vesmíru.
Tanker Starship bude klíčovým prvkem pro budoucí průzkum vesmíru a kolonizaci Marsu, protože umožní efektivní meziplanetární dopravu a sníží náklady na mise tím, že odstraní potřebu obřích raket schopných vynést plně natankovanou loď jedním startem.
HLS
Human Landing System (HLS) Starship je speciální verze lodi Starship vyvinutá společností SpaceX pro program Artemis NASA. Jejím hlavním cílem je přepravit astronauty z lunární orbitální stanice Gateway nebo přímo z Orionu na povrch Měsíce a zpět.
Na rozdíl od standardní verze Starship nebude HLS potřebovat tepelný štít ani aerodynamické řídicí plochy, protože nebude návratovou lodí pro cestu zpět na Zemi. Bude upravena pro dlouhodobý pobyt ve vesmíru a přistání na měsíčním povrchu. Součástí jejího designu jsou rozšířené solární panely pro výrobu energie, zvětšené obytné prostory pro posádku a výtah pro bezpečný přístup astronautů k povrchu Měsíce.
Pro dosažení Měsíce bude HLS Starship několikrát doplňovat palivo na nízké oběžné dráze Země pomocí tankerových Starship. Jakmile bude plně natankovaná, zamíří k Měsíci, kde provede měkké přistání. Po splnění mise vzlétne z měsíčního povrchu a vrátí astronauty zpět na oběžnou dráhu.
HLS Starship představuje klíčový krok k návratu lidí na Měsíc a pozdější trvalé lunární základně. Je navržena tak, aby mohla podporovat nejen program Artemis, ale i budoucí komerční mise a dlouhodobou přítomnost lidí na Měsíci.

Verze Starship



Blok 1
Blok 2
Blok 3
Výška:
50.3 m
52.1 m
69.8 m
Kapacita nádrží:
1 200 t
1 500 t
2 300 t
Počáteční výkon:
1 250 tf
1 600tf
2 700 tf
Atmosf. motory:
3
3
3
Vakuové motory:
3
3
6
Super Heavy
Super Heavy je první stupeň, neboli nosná raketa, systému Starship. Je poháněn 33 motory Raptor, které využívají podchlazený kapalný metan (CH4) a kapalný kyslík (LOX). Super Heavy je plně znovupoužitelný a po návratu znovu vstoupí do atmosféry Země, aby přistál zpět na místě startu

Verze Super Heavy



Blok 1
Blok 2
Blok 3
Výška:
71 m
72.3 m
80.2 m
Kapacita nádrží:
3 300 t
3 650 t
4 050 t
Počáteční výkon:
7 130 tf
8 240 tf
10 000 tf
Atmosf. motory:
33
35
-
Historie a vývoj
Super Heavy / Starship je nosný systém, který vychází z dřívějšího konceptu BFR, představeného veřejnosti v roce 2016 pod názvem Meziplanetární dopravní systém (ITS). Původně měla tato raketa mít průměr 12 metrů a dosahovat výšky až 122 metrů. V roce 2017 byl návrh upraven – průměr se zmenšil na 9 metrů a výška na 106 metrů. Právě v této fázi byl projekt označován jako „BFR“ (Big Falcon Rocket), přičemž neoficiálně se objevovaly i jiné interpretace této zkratky.
V roce 2018 došlo k dalším úpravám, včetně přidání aerodynamických ploch pro lepší stabilitu při průletu atmosférou. Konstrukce, původně plánovaná z uhlíkových kompozitů, byla nakonec nahrazena nerezovou ocelí, konkrétně upraveným typem 301. V té době také Elon Musk oznámil změnu názvu rakety na Starship.
Aktuální podoba nosiče počítá s výškou 120 metrů. Systém se skládá ze dvou stupňů, přičemž oba mají schopnost autonomního přistání. Starship bude schopná vynést přes 100 tun nákladu na nízkou oběžnou dráhu Země. Oficiální dokončení bylo původně plánováno na začátek roku 2022.
Testování začalo technologickým demonstrátorem Starhopper, který umožnil provést první statické zážehy motoru Raptor. Dne 26. července 2019 proběhl první volný let do výšky asi 20 metrů, následovaný druhým úspěšným testem ve výšce 150 metrů dne 27. srpna 2019. Suborbitální testovací lety Starship byly zahájeny v roce 2020, přičemž první vyšší testovací let do 12,5 km proběhl 9. prosince 2020 (SN8). Přistání tohoto prototypu však bylo neúspěšné. První plně úspěšné přistání přišlo až v květnu 2021 s prototypem SN15.
První prototyp prvního stupně Super Heavy, označený jako B1, byl dokončen v březnu 2021, ale kvůli zastaralému designu byl v dubnu téhož roku rozebrán. Následující prototyp B3 již obsahoval několik významných konstrukčních změn, včetně přehození pozic nádrží – kyslíková nádrž byla umístěna dole a metanová nahoře. O počtu a rozmístění motorů Super Heavy se dlouho diskutovalo, než bylo v červenci 2021 oficiálně oznámeno, že nosič bude vybaven 33 motory.
Původní přistávací plán pro Super Heavy počítal s přistávacími nohami na betonové ploše vedle rampy. V roce 2020 ale Elon Musk představil nový koncept – zachytávání nosiče přímo na startovní věži pomocí ramen systému Mechazilla. Tento přístup odstraní nutnost těžkých přistávacích nohou, čímž se sníží hmotnost a zvýší užitečné zatížení rakety.
V roce 2021 bylo rozhodnuto, že Mechazilla nebude sloužit pouze k zachytávání, ale také k integraci rakety. Místo plánovaného jeřábu na vrcholu věže bude celý proces spojování Starship se Super Heavy probíhat právě prostřednictvím tohoto systému. Standardní verze Starship, které nebudou určeny k přistání na jiných vesmírných tělesech, nebudou vybaveny přistávacími nohami a místo toho budou rovněž zachytávány rameny Mechazilly.
V dubnu 2021 získala speciálně upravená Starship (Starship HLS) kontrakt NASA pro lunární program Artemis. Smlouva v hodnotě 2,89 miliardy dolarů zahrnuje vývoj a testovací lety, včetně bezpilotní mise a přistání astronautů na Měsíci. Kontrakt byl dočasně pozastaven kvůli protestům konkurenčních firem Blue Origin a Dynetics, avšak po přezkoumání bylo rozhodnuto, že SpaceX může v projektu pokračovat. První mise Starship HLS se očekává nejdříve v roce 2024.
Historický okamžik přišel 6. srpna 2021, kdy byly Starship a Super Heavy poprvé spojeny na startovní rampě. Tím se stala tato sestava největším raketovým systémem v historii lidstva určeným k letu do vesmíru.
Zdroj: cs.wikipedia.org